Alla inlägg under december 2008

Av Johanna - 17 december 2008 19:39

... tills tomten knackar på dörren! :)

Igår lämnade Märta in en ansökan om omplacering i fosterfamilj...

Hennes anledningar var följande:


1. Inte en endaste liten matbit serverades på heeeela dagen!

2.Avmaskning Matte tvingade i mig nåt äckligt som jag skulle svälja... (ok, jag nästan svalt ihäl av hunger, men även en kattfröken har gränser!!)

3. Och det här är det värsta! Matte tvingade mig att bli badad! Hon sa att jag luktade bajs!! Jag är ju en kattfröken! Fina fröknar luktar inte bajs! Det ville hon inte lyssna på.






Av Johanna - 15 december 2008 18:48

Jag har konstant dåligt samvete för Maczon! Vissa perioder när det är mycket att göra, som tex nu veckorna före jul när det är både mycket på jobbet och hemma. Då blir det ju mindre aktivering än vanligt för vovven och direkt poppar det dåliga samvetet upp direkt! Det är ju bara livet som är så, ibland mer tid ibland mindre och jag försöker intala mig själv att det kan vara bra och nyttigt för honom att få ta det lite lugnt ibland också... men.....



Men man påminns samtidigt hela tiden om hur bra han har det egentligen. Hundar som klättrar på väggarna, eller tuggar sönder saker för att de inte får nånting meningsfullt att syssla med och sedan får skäll hela dagarna för att dom är så stökiga...


Kom att tänka på det här nu när jag var och handlade. I en av bilarna på parkeringen satt en hund och skällde och gnällde så panikslaget att man reagerade på det. När jag kom ut från affären kom ägarna precis till bilen, och hunden hade tydligen bajsat i bilen.  Mannen kastar sig in i bilen och börjar rya åt hunden. Som tur är säger kvinnan åt honom att strunta i det så att dom kan komma iväg.

Såna saker kan få min hjärna att spinna på... jag menar en hund som mår bra bajsar inte i bilen. Och sedan börja skrika åt den sedan..

Jag kan inte säga att hunden har det bra eller dåligt av bara den grejen, men man får ju en känsla av hela situationen...


Så nu har jag lättat mitt samvete lite... :)

Nu ska jag ta och ge Märta hennes premiärbad tror jag för hon ligger här bredvid mig i soffan och stinker! :P



Av Johanna - 15 december 2008 13:01

Igår hade vi en riktig mys- slappar- söndag! Elin kom och hälsade på, alldeles, alldeles för länge sedan! Vi åt lite brunch med amerikanska pannkakor, chokladsås, frukt och bär, ciabatta och pepparkakor med ost. Men jag tror att alla siktade in sig på pannkakorna så brödet och pepparkakorna blev ganska orörda.. :) Receptet kommer längre ner..... Inte direkt något man äter tillfrukost varje dag precis, men gott ibland på helgen!

Mysigt var det, men alldeles för kort stund hon var här :(

På eftermiddan slappade vi i soffan med ett Vänner- rejs, jag o Kim. Avverkade hela säsong 7 innan vi tog oss upp och tog en promenad med Maczon :) 



Amerikanska pannkakor


2,5 dl vetemjöl

2 tsk bakpulver

0,5 tsk salt

2 msk socker

1 ägg

2,5 dl mjölk

2 msk smör


Blanda alla torra ingridienser. Smält smör och blanda det med ägget och mjölken i en annan skål. Blanda sedan ihop de två blandningarna. Blanda inte för mycket, bara precis så att allt blandas. Det kan se lite klumpigt ut, men det gör inget.

 Stek pannkakorna ca 10 cm stora. 


Vit chokladsås


2,5 dl grädde

200 g vit choklad

en liten klick smör


Bryt chokladen i bitar och värm tillsammans med grädden tills den smält. Tillsätt lite smör på slutet.


Av Johanna - 10 december 2008 12:20

Just nu är det julmusik mest hela tiden hemma hos oss.. :)

Är man jul- nörd som mig gå in på sr och klicka på bjällerklangikonen. Blandad julmusik heeela dagarna fram till jul! :D


Till nåt helt annat. Måste ringa veterinären idag, Maczon har problem med både det ena och det andra nu. Dels öronen som kliar och sen så är det hans nos som rinner. Nosen har varit en ganska lång historia nu, med noskvalster-behandlingar, halsprov och antibiotika- behandling. Veterinären tyckte att vi skulle prova att operera bort tonsillerna om den senaste noskvalsterbeh. inte hjälpte. Det gjorde den inte så vi få se vad dom säger nu.

Nu är lunchen snart slut, så jag ska ta och äta lite innan jag åker tillbaka på jobbet igen! Gjorde upp ett julschema idag och jag är ledig ganska så mycket under jul o nyår.. Härligt! :)

Kom ihåg att slå igång julmusiken nu, drick lite glögg och ta en pepparkaka eller två!

Av Johanna - 5 december 2008 08:09

Oj, vilket långt avbrott det blev i bloggen nu! Har haft fullt upp med renovering hemma som måste bli klar innan jul och som också innebär att datorn och alla tillbehör har varit urkopplade!

Men nu ni är det snart färdigt :)

Snabbbloggar bara på jobbet nu, men jag återkommer... snart... :)

Ovido - Quiz & Flashcards